salam semua @_@

Wednesday, August 18, 2010

apa yang kita ambil dari hidup kita?



assalamualaikum dan selamat bersahur semua. selepas sahur sila subuh ya, bukan bantai menyandar kenyang tepi dinding dengan muka bangga sebab berjaya sahur. tak paya la bangga sahur kalau subuh lu rilex je tinggal. kan? haha.

hari ini gua memahami beberapa perkara.

yang pertama, kenapa Allah tarik sesuatu yang baik daripada kita? sebab Dia nak bagi yang lebih baik selepas itu. gua dan kawan-kawan gua da start meniaga. tapi hari pertama da rugi puluh2 ringgit. gua mencarut hempas hempas barang. gua nekad berniaga jugak. lihat hari kedua, gua untung balik juta juta. sekarang gua mengerti kenapa.

yang kedua. Allah turunkan ujian keatas kita. tapi kita selalu salah tafsir. contohnya bila ada test or exam. kita fikir, "oh, ini ujian Allah. Nak berjaya kena susah susah dahulu. kena belajar gila vavi dahulu". kita pn belajarlah gila vavi mcm vavi. tinggal tinggal sembahyang tak mengapa janji buka buku. janji buat past year. lepas test baru doa nangis nangis. sebenarnya mana satu ujian yg lebih besar? exam tersebut atau menyempurnakan kewajipan sebagai makluk kepada Khaliq? kita lupa benda ni kan?

yang ketiga, manusia itu tetap manusia. tidak lari sifat cuai dan mudah lupa. kata akar bagi perkataan manusia sendiri iaitu 'nisiyyan' bermaksud pelupa. sebab itu jangan berjanji pungpang2 kalau kita tahu kita tak mampu. ingat kawan kawan. janji itu satu hutang. dituntut sesudah mati. seorang budak kecil dari rumah anak yatim di Acheh yg menegur gua tentang ini. gua pegang sampai sekarang. budak itu kecil, jiwanya besar. baru berumur sekitar 6 tahun. terima kasih budak. lu memang comel.

hehe. tu sekadar apa yang gua dapat dan apa gua sedar. gua manusia. gua tak sempurna. macam mana dgn lu'olls? mari berkongsi cerita. @_@


jika nampak gua lupa diri. tolonglah ingatkan gua


9 comments:

Hamzah Ian said...

fuhyoo.. dakwah skrg zam.. gud2.. teruskan..

MOFASAD said...

assalamualaikum~

eiffel said...

wala wey...

AyuE SurihanyOt said...

alhamdulillah...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

sukuran

hafidzah hafidz said...

baek ustaz..hehe

zam.enol.arep said...

hamzah. cheh. lu la aja gua. aritu topek dtg do. ko ad jumpe x?

fared. haha. wsalam. meh naek meh.

zam.enol.arep said...

eiffel. haha. wala wey tu ape? waka waka hey2 ke? haha

kak ayu. rahmat sukur telah kembali. haha. sori x dpt join g buka skali. next time k. kte cndle lite je. haha

zam.enol.arep said...

jap2. knape tetibe gua mention rahmat sukur? ah sudah. haha

brutalso. haha. sukusukuran jadi kenang kenangan. bleh cmtu? haha

awek kusot. xdenye ustat2. ak pon kadang2 sesat. haha